קטגוריות
Posts

רפואה סינית בראייה מערבית מצילה חיים. עובדה.

פרופסור טו יויו
מקור: ויקיפדיה

תכירו את פרופסור טו יויו – מייד אין צ’יינה – שזכתה בפרס נובל לרפואה לשנת 2015 על גילוי ארטמיסינין כתרופה למלריה. הסיפור שלה, חוץ מהיותו הירואי, מדגים כמה חוכמת ההמונים הסינים יעילה אם רק יודעים מתי להשתמש בה ואיך. [1]

סיפורנו מתחיל במלחמת ויאטנם בשנות השבעים, שבה נפגעו ממלריה יותר חיילים מאשר מהמלחמה עצמה. גם בסין סבלו מהמחלה ולכן מאו – שליט סין – הסכים לעזור להו צ’י מין – שליט ויאטנם – במלחמה במחלה.

מאו הנהיג באותה תקופה את המהפכה התרבותית, שבה חיזק את הרפואה הסינית המסורתית כדי להדגיש את הייחודיות של סין, ולאפשר מערכת בריאות זולה וזמינה לכול. הוא עצמו לא היה מאמין גדול ברפואה המסורתית, אבל הכיר בחשיבות שלה בעיני הסינים.

מפה לשם הוקם פרויקט סודי לחיפוש התרופה – פרויקט 523 (כי כנראה שלא היה הראשון).

נבחרו לפרויקט טובי המדענים שהתחנכו על ברכי המדע המערבי, ואליהם חברו מומחים ברפואה סינית מסורתית. טו יויו דווקא שילבה בין השניים, היא למדה רוקחות וגם רפואה סינית מסורתית עם התמקדות בצמחי מרפא, ובשנת 1969 נבחרה להוביל את הפרויקט.

טו (שם משפחתה) הובילה את הרעיון לחקור צמחי מרפא סיניים, ולהתחיל מאלה שמטפלים בתופעות אופייניות למלריה. במיוחד התמקדו בטיפול בחום גבוה לסירוגין, שהוא אחד המצבים בהם מטפל הצמח Artemisia Annua – בסינית: Qing Hao – על פי הספרים העתיקים.

בהתחלה, כשרקחו אותו כמו את רוב הצמחים, כצמח יבש במים רותחים, היה אפקטיבי אצל חלק מהמטופלים, ואצל אחרים לא. טו וכל הצוות חזרו ונברו בספרי המקור העתיקים, ומצאו שם שיטת הכנה של סחיטת הצמח החי במים פושרים. הרמז הזה כבר הוביל אותם לשיטת המיצוי, שהביאה לתוצאות משמעותיות ועקביות, ולבידוד החומר הפעיל בצמח, שהוא הארטמיסינין.

חוסר האמון הפוליטי-בין-מדינתי בין ארה”ב – שעמדה בראש ארגון הבריאות העולמי – לבין סין, גרם לדחייה של כמעט עשור עד להכרתו של המערב בארטמיסינין ונגזרותיו השונות כיעילים לטיפול במלריה.
קשה לחשוב כמה מתו מהמחלה בזמן הזה.

מסקנות מהסיפור:

  • אין על הרפואה הסינית (טוב יש קצת) – נפלאות הן דרכיה של הרפואה הסינית המסורתית. דייק את האבחנה ונבור במקורות מספיק ואולי תמצא שם את התשובה.
  • חשיבותו של השילוב – שילוב הרפואה הסינית עם הראייה המערבית כאן הביאו אל שולחן המעבדה מקבץ מצומצם של מקורות אפשריים לתרופה, רק אלה שהיו ידועים כיעילים לסימפטומים של מלריה. בזמן שבעולם חיפשו כל מקור אפשרי, כאן הייתה בדיקה של קבוצה סגורה, שמראש הראתה נתונים מבטיחים. מצד שני, השימוש בשיטות מחקר של רפואה מערבית אפשרו שיח משותף ברמה מדעית עם המערב.
  • חשיבותה של הפתיחות המחשבתית – האמריקאים בסיפור דבקו בחוסר האמון שלהם בסינים. לא מעט שנים עברו עד שאימצו את החומרים שהסינים הציעו וגם את דרך ההכנה שלהם. את המחיר על כל עיכוב כזה, שילמו אנשים בחייהם.
  • פתרון זול וזמין – צמח הארטמיסיה הוא גידול יחסית קל וזול. להכנת המרקח, כל שעליך לעשות הוא לסחוט את הצמח בשלמותו לתוך מים פושרים ולשתות הכול. נשמע פשוט. מעניין לחשוב כמה חיים אפשר להציל בעזרתו במקומות נידחים מוכי מלריה בלי נגישות לרפואה מערבית יקרה [3,4]. איזה כלי חזק ניתן כאן בידי הקהילה, ללא תלות בחברות התרופות העשירות והחזקות, וכמה ירוק הפתרון הזה…

שאלה אקטואלית לקחת מפה:

מי יודע אם הסינים לא מצאו כבר מזמן תרופה לקורונה שהמערב עוד לא בדק בעצמו ולכן לא אישר. יש כבר לפחות 35 מאמרים [5,6] סיניים מדעיים על הטיפול במחלה בעזרת פורמולות סיניות מוכרות. האם העולם המערבי בודק אותן? האם יסכים לקחת ברצינות חיסון סיני כשיעבור את כל שלבי הניסוי [7,8]?

שכנעתי? רוצים לנסות על בשרכם? תתקשרו (עדיף בוואטסאפ).

ותעצרו להריח את הפרחים, אני אחכה…

פה בשבילכם, נגה

חלק מהמקורות:

[1] – סיפורו של הגילוי –  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1885105/

[2] – סיפור התגלית באירוך ובעברית –  https://noamsark.org/2015/12/10/tu-youyou-malaria-drug-nobel-prize-a-win-for-modern-medicine/

[3] – מחקר שנערך בקונגו ליעילות של הצמח כנגד מלריה – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6990969/
הערה מאוחרת: מסתבר שדחו את המאמר… (תודה אימא :-)) אבל עדיין מעניין.

[4] – מאמר שמסביר על האופציות לרקיחה עצמאית של הצמח במדינות מעוטות יכולת – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18977424/

[5] תוצאות חיפוש ב-PubMed של המילים “traditional chinese medicine covid-19” בזמן כתיבת שורות אלה – יש יותר אבל איבדו את ההקשר אחרי 36. רק מאמר (תורכי) אחד מתוכם עם שמות לא סיניים שסקר מאמרים אחרים והסיק שצריך לחקור עוד.

[6] – חוקרים סינים שמדברים מתוך שליחות על האפקטיביות של פורמולות סיניות במלחמה בקורונה – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7128263/

[7] – מאמר בוויי-נט (בבלוג צנוע גם זה מותר) על החיסון הסיני – https://healthy.walla.co.il/item/3403977

[8] – תוצאות שלב ראשון של הניסוי בחיסון הסיני – לזכותם יאמר שהגיע לפרסום בלנסט שנחשב לעיתון המדעי החשוב ביותר כיום – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33217362/