קטגוריות
Posts

להתחסן או לא? למי להאמין?

כן לחיסון

קולטים שיש חיסון לקורונה?! תוך פחות משנה הצליחו להרים חיסון לדבר הזה שזרע חורבן והרס בכל מקום, שהרג כל כך הרבה אנשים בעולם וגם פה. זה בלתי נתפס. זו חגיגה אמתית לעולם המדע והמחקר. ניצחון של ממש!

נכון, צריך עוד לחכות ולראות לכמה זמן החיסון יהיה פעיל, ובאיזו תדירות נצטרך לחדש אותו אם בכלל.
נכון, צריך לראות אם הוא מחסן גם כנגד מוטציות קיימות ועתידיות. אבל יש עכשיו חיסון שימנע הדבקה בקורונה ב-95 אחוז מהמקרים. והכול בזמן שיא!

אז כן, זה כבר די ברור, שכמה שיותר מהר, ברגע שתינתן האפשרות, כדאי ורצוי ללכת להתחסן. אבל אל תאמינו לי.

לא לקונספירציות

בדיון אמתי שהתרחש אל מול עיניי המשתאות, הוסבר שהעולם שטוח ושהשלטונות מעלימים מאתנו את האמת הזו. פעורת פה ניסיתי לשכנע, מגמגמת דברים שלא האמנתי שיוצאים מגרוני, אבל מהר מאוד הבנתי, שאין לי סיכוי. אין לי כלים להתמודד עם הסיטואציה באופן תבוני. ואז שמעתי את ההסכת – פודקאסט – של דורון פישלר “התשובה” – הצורה של העולם[1,2]. שווה הקשבה והעברה ל”שטוחיסט” הקרוב לבית מגוריכם, אבל לצורך העניין, אאמל”ק לכם תובנות רלוונטיות משם ואוסיף קצת משלי.

בפרק המדובר פישלר מנסה לענות לשאלה האם העולם שטוח, אבל על הדרך מתמודד עם שאלות יותר גדולות כמו – מה עושים כשלא יודעים, ואיך מתמודדים עם קונספירציות (ועוד ועוד כדרכו בקודש):

  • שואלים מומחה לעניין הספציפי לגביו אתם שואלים, מישהו עם כל התארים המתאימים, ועם ידע מוכח בנושא. רצוי גם לבדוק מה הדעה הרווחת בקרב קבוצת המומחים לעניין. CDC, WHO הם מקורות לא רעים למקרה שלנו (של החיסונים, לא של השטיחות).
  • חושבים פשוט – לפעמים מה שכלל הציבור חושב, זה מה שנכון, אפילו אם לפעמים זה הופך אותנו ללא מעניינים [3].
  • חושבים בהגיון – אם מצאתם דעה קונספירטיבית, תחשבו כמה אנשים צריכים לשקר בשבילה, והאם זה סביר.
  • זוכרים שבגוגל יש מלא דברים שלא לגמרי מחוברים למציאות, ולכן שומרים על ספקנות.
  • נשארים פתוחים לדעות שונות – ישנן קבוצות פייסבוק וואטסאפ, וגם עיתונים וערוצי תקשורת אחרים, שמשקפים את המציאות בדרך מסוימת. שהות ממושכת בהשפעת אותם ערוצים, משכנעת את המשוכנעים. חשוב להישאר קשובים לערוצים מגוונים של מידע, שמאפשרים ראייה יותר רחבה, וגיבוש דעה עצמאית, גם אם זה לפעמים דורש יותר אנרגיות.

כן וכן וכן וכן וכן

אל תסמכו עליי או על אחרים ברשת עם תארים כאלה או אחרים. תקשיבו למומחים ותוודאו שאתם מקבלים את כל התשובות לשאלות שלכם, כי לספקנות אין תחליף, ובלעדיה לא יהיו פריצות דרך.

החבר’ה האלה לדוגמא יכולים גם לעזור – https://www.youtube.com/watch?v=3Zr8vjF5Tu0&feature=youtu.be

תתחסנו בהמוניכם!

פה בשבילכם, נגה

הערות:

[1] – כל הציטוטים כאן אושרו לשימוש על ידי “רשת עושים היסטוריה”.

[2] – ההסכתים של דורון פישלר, המובן מאליו וגם התשובה (ששייכת לתאגיד השידור) מומלצים בחום רב. הם משעשעים (לפעמים מאוד), מסופרים היטב, ובעיקר מחכימים ומרחיבים את הדעת. אחלה דרך לא לשים לב שכבר הלכתם המון.

[3] – דוגמא קלאסית לרצון הזה להיות שונים=מעניינים הוא סרטם של אורלי וגיא, שכותרתו – “ומה אם כל העולם טועה?” – מדברת בעד עצמה. בסרט השניים מביאים מומחים ופרופסורים, ומוציאים את דבריהם מהקשרם (חלקם לפחות התנערו מהסרט כשראו את התוצאה הסופית). והדוברים שם מסתמכים על נתונים לא מעודכנים במקרה הטוב, ושגויים ומטעים במקרה הרע.
מכון דווידסון בשיתוף עם עמותת מדעת, עשו כאן עבודה יפה והתייחסו לטענות העיקריות, כך שבתום הקריאה של המאמר, תהיה לכם הבנה טובה יותר מי צודק, העולם או אורלי וגיא (הם סך הכול זוג חמוד, אבל באמת…?).